‹ Înapoi: Festival şi Gală

IL TRITTICO de G. Puccini

IL TRITTICO de G. Puccini

Sâmbătă, 26 octombrie 2013, ora 18.30, Sala Operei

Start FESTIVAL OPERĂ, OPERETĂ şi BALET 2013 cu cele trei opere scurte: IL TABARRO (Mantaua), SUOR ANGELICA (Sora Angelica) şi GIANNI SCHICCHI, care compun triada pucciniană IL TRITTICO.

Orchestra Operei Braşov – Dirijor: Ciprian Teodoraşcu (Bucureşti)
Scenografia şi costumele: Rodica Garştea


IL TABARRO (Mantaua)

Regia: Alexandru Nagy

Distribuţie: Adrian Mărcan, Valentina Mărgăraş, Hector Lopez (Mexic), Gabriela Hazarian, Irinel Felea, Claudiu Bugnar, Dan Ionescu, Maria Petcu-Catrina, Bogdan Mirică

TRIPTICUL puccinian compus din operele într-un act: IL TABARRO (Mantaua), SUOR ANGELICA şi GIANNI SCHICCHI (singura comedie a lui Puccini), s-a bucurat de un succes extraordinar încă de la premiera mondială de la Metropolitan Opera din New York din decembrie 1918.

Primul tablou din suita care alcătuieşte celebrul „Triptic” este melodrama IL TABARRO (Mantaua).
Libretul de Giuseppe Adami, după drama „La houppelande” de Didier Gold.

Personaje: Michele (bariton), Luigi (tenor) - hamal, Tinca (tenor) – hamal, Talpa (bass), Giorgetta (soprană) – soţia lui Michele, La Frugola (mezzosoprană) - soţia lui Talpa.
Acţiunea se desfăşoară la Paris, pe un şlep de pe Sena, la începutul secolului XX.

Pe şlepul lor, Michele si Giorgetta stau de vorbă, hamalii muncesc. Luigi, amantul Giorgettei, cel mai tânăr dintre hamali, suportând din ce în ce mai greu duplicitatea şi sărăcia, îşi anunţă şeful că intenţionează să plece.
Rămaşi singuri, Luigi şi Giorgetta, îşi amintesc clipe frumoase din iubirea lor. Îşi mai dau o ultimă întâlnire, semnalul fiind un chibrit aprins.
Michele îşi dă seama că soţia lui nu îl mai iubeşte, îi reproşează acest lucru dar ea, învelită în mantaua lui, îi răspunde evaziv şi pleacă. Michele, singur, nervos şi cu frământările lui, îşi aprinde pipa cu un chibrit fără să realizeze că dă astfel semnalul aşteptat de Luigi. Îl surprinde, înţelege tot şi îl ucide, ascunzându-l în mantaua lui. Giorgetta revine, încercând să îşi împace soţul. Dar acesta ridică mantaua, oferind femeii spectacolul groaznic al morţii lui Luigi.
De remarcat este faptul că Puccini, chiar dacă subiectul este unul dramatic, reuşeşte să evite elementele de senzaţie în favoarea aspectelor romantice şi emoţionante. Prin aceasta, peste întreaga dramă, domină, implacabilă, atmosfera prezenţei fluxului lent şi veşnic al apei.


SUOR ANGELICA (Sora Angelica)

Regia: Valentina Mărgăraş

Distribuţie: Cristina Radu, Carmen Topciu, Asineta Răducan, Cristina Coatu, Andreea Gurguiatu, Andromeda Nemeş, Anca Pănescu, Geanina Tomescu, Anca Moguţ, Anca Manea, Rodica Iuga, Ioana Grămadă

Acţiunea se petrece pe la sfârşitul anului 1600, într-o mănăstire, unde viaţa se desfăşoară în obişnuinţa şi rigorile sale: rugăciuni către statuia Madonei, penitenţă, binecuvântări de la maica stareţă, călugăriţe care lucrează, sapă, udă flori, aleargă, râd, sora Zelatice care le ceartă pe întârziate... într-un cuvânt viaţa obişnuită într-o mănăstire de maici. Numai Suor Angelica este mai tăcută, mai retrasă, nu vrea să se destăinuie nici măcar singurei persoane care ii arata puţină căldură – sora Genovieffa.
Angelica fusese trimisă la mănăstire pentru a pune capăt scandalului iscat odată cu naşterea nelegitimă a fiului ei, păcat condamnat de societate şi neiertat de familie. De şapte ani este printre maici, fără nicio ştire despre fiul ei şi nici despre familie.
Şi iată, într-o zi, la mănăstire apare Zia Principessa, mătuşa Angelicăi, dar nu ca să o consoleze, nu să-i vorbească despre copil... ci spre a-i adânci rana şi a-i impune să semneze un act prin care să renunţe la moştenirea familiei în favoarea surorii ei mai mici – Anna Viola, care astfel se poate căsători.
Fără o vorbă, Suor Angelica semnează actele şi se îndepărtează. Cu o agitaţie crescândă imploră veşti despre fiul său. Află că a murit... Suor Angelica se prăbuşeşte cu un ţipăt, toată viaţa ei s-a năruit... „Senza mamma bimbo, tu sei morto!” este şi cel mai frumos moment muzical al operei...
Meşteră în licori tămăduitoare din plante, îşi pregăteşte un nefast amestec de esenţe preferând să treacă într-o altă lume, cerând iertare într-o rugăciune disperată, Fecioarei Maria.
Din cer, corul îngerilor îi dă înştiinţarea mântuirii. Suor Angelica moare cu vizinea fiului său chemând-o în cer.

GIANNI SCHICCHI

Regia: Marian Pop

Distribuţie: Alexandru Aghenie (debut), Nicoleta Chirilă, Asineta Răducan, Liviu Iftene, Mugurel Oancea, Corina Klein, Marian Reşte (debut), Cristian Fieraru, Valentin Marele, Cristina Roşu, Paul Tomescu, Nicolae Zaharia, Nicolae Cucu, Florin Grama, Lucian Tămăşanu, Maia Garştea-Wengortz

„Gianni Schicchi” - operă comică într-un act, compusă în 1918, pe un libret al lui Giovacchino Forzano.
Povestea lui Gianni Schicchi se bazează pe un scurt incident menţionat în „Divina Comedie”- celebra lucrare a lui Dante: două personaje aflate într-o încăierare cumplită. Curios, Dante întreabă ce se întâmplă şi află răspunsul care îl inspiră apoi pe libretistul Forzano: unul dintre cei doi implicaţi în încăierare este Gianni Schicchi, furios pentru că fusese condamnat să ajungă în infern pentru că falsificase un testament, dându-se drept Buoso Donati.
Puccini şi Forzano au hotărât apoi să scrie povestea lui Schicchi şi au dat împreună unica operă buffa a lui Puccini.
Acţiunea se petrece în Florenţa, în casa bătrânului negustor Buoso, care moare chiar în prezenţa rudelor sale, care ii doresc averea deloc neglijabilă. Buoso însă lasă averea lui toată unor călugări dintr-o mănăstire, printr-un testament deocamdată de negăsit.
Rinuccio, nepotul favorit al lui Buoso, îl găseşte şi, cum este îndrăgostit de Lauretta, fiica lui Gianni Schicchi, va negocia predarea testamentului pentru propria sa fericire.
Cum îşi împarte averea, cine este mulţumit, cine nefericit… veţi afla pe scena Operei Braşov în prima seară a Festivalului de Operă, Operetă şi Balet 2013.

Text prezentare: Cornelia Petre

   Preţ bilete: 40 lei; 30 lei


Abonamente Festival: 200 lei pentru 5 spectacole (Il Trittico, Gala Festivalului, Cenuşăreasa, Seara Operetei şi a Musical-ului, precum şi unul din spectacolele cu Trubadurul).
Biletele şi abonamentele pentru Festivalul Internaţional de Operă, Operetă şi Balet, ediţia a XI-a, se pot procura de la sediul Operei din str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268-419380.
Program: Luni – Vineri 10.00 – 17.00 şi cu o oră înainte de începerea spectacolelor.

Scris vineri, 18 octombrie 2013

Calendar spectacole şi evenimente

loading calendar

Opera Brasov Opera Brasov Opera Brasov Opera Brasov