‹ Înapoi: Solişti

RADU Cristina - soprană

RADU Cristina - soprană

E-mail:
Web: www.cristinaradus.wordpress.com/

Soprana Cristina Radu este solistă a Operei din Braşov şi desfăşoară o bogată activitate concertistică atât în ţară cât şi peste hotare, fiind deopotrivă atrasă de scena teatrului liric cât şi de genul cameral şi vocal-simfonic.

STUDII

2008-prezent: Doctorand al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti cu teza „Cântăreţul de operă şi epoca sa. Secolul XX”. Conducător de proiect: Prof.Univ.Dr. Grigore Constantinescu.
2003-2008: Master Class cu Ileana Cotrubaş (Italia, Franţa şi România), Virginia Zeani (Pella, USA), Felicity Lott (Lübeck, Germania), Alain Nonat şi Cristian Mihailescu (Brno, Cehia), Ionel Pantea (Opera Naţională Bucureşti – România), Denice Graves (Universitatea de Muzică Bucureşti, România).
2003: Absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, unde a beneficiat de îndrumările Prof.Maria Slătinaru-Nistor (canto), Prof.Dr.Bianca Manoleanu (oratoriu), Prof.Dr.Alexandru Leahu (estetică muzicală), Prof.Dr.Magda Buciu (teorie muzicală), Prof.Dr. Valentina Sandu-Dediu (muzicologie), Prof.Dr.Grigore Constantinescu, Prof.Dr.Liviu Dănceanu, Prof.Dr. Viorel Cosma (istoria muzicii), Prof.Nicolae Zaharescu, Prof.Monica Mihăiescu, Prof.Dr.Sergiu Dan Pop (regie operă). A asistat de asemenea la cursurile de semiotică muzicală susţinute de Prof.Dr.Dinu Ciocan.
Studii de canto cu Emilia Petrescu şi Mariana Stoica.
1993-1997: Liceul de muzică "Dinu Lipatti", Bucureşti.
1985-1992: Studii de vioară şi pian la Şcoala de muzică nr.2, Bucureşti.

PREMII, BURSE

2010: Soprana anului 2009 – Gala Premiilor în Cultură, Arcuş 2010
2009: Premiul publicului – Festivalul Muzicii Maghiare, ed.V, Centrul Cultural Ungar din Bucureşti.
2008: Semifinalistă în concursul internațional de canto Queen Elisabeth, Bruxelles – Belgia.
2007: Premiul I – Concursul internaţional de canto Joseph Schmidt, ed.1, Suceava – România.
2006: Semifinalistă în Jette Parker Young Artists Programme – la Royal Opera Covent Garden din Londra.
2005: Premier Prix de Finaliste – Concursul internaţional de operă Verviers, Belgia.
2003: Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor – la Festivalul Concurs de Interpretare a Liedului, Braşov.
2003: Bursa fundaţiei Fraţii bucovineni Sârghie decernată în cadrul Universităţii Bucureşti.
2002: Premiul II şi Premiu special pentru interpretare – Concursul Naţional de Interpretare Marţian Negrea.
2002: Bursa Yolanda Mărculescu decernată de Doamna Prof.Univ.Georgeta Stoleriu, în cadrul UNMB.
2001: Marele Premiu la Concursul Naţional de Interpretare Mihail Jora, Bucureşti.


ACTIVITATE ARTISTICĂ

Cristina Radu a început de timpuriu studiul muzicii, urmând cursuri de vioară şi pian (între anii 1985-1992) şi participând ca membră a Corului de copii al Radiodifuziunii Române (între 1991-1997), în numeroase concerte şi turnee artistice atât în ţară cât şi în Belgia, Franţa, Italia, Germania, Austria, Finlanda şi SUA.

OPERA

Pe scena lirică a debutat în anul 2003 în rolul Donnei Elvira din Don Giovanni de Mozart, la Opera Naţională din Bucureşti. Din anul 2003 până în prezent, este solistă a Operei din Braşov.
Repertoriul său cuprinde o paletă extinsă de roluri de operă probat în spectacole atât în ţară cât şi în turnee internaţionale în Austria, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie.
În anul 2011 a colaborat cu Teatrul Liric din Cagliari (Italia), în noua producţie a operei Carmen de Bizet.
În anul 2007 a cântat în premiera mondială a operei spaniole La Casa de Bernarda Alba de Miguel Ortega, după piesa omonimă a lui Federico García Lorca.
Colaborează cu Operele Naţionale din Bucureşti, Constanţa, Galaţi.

Turnee internaţionale alături de ansamblul Operei din Braşov (2004-2011):
2004: Turneu cu Don Pasquale de G.Donizetti (Norina) şi La Cenerentola de G.Rossini (Clorinde) – în Germania, Austria, Olanda şi Marea Britanie.
2005: Turneu cu Les pêcheurs de perles de G.Bizet (Leila) şi Les Contes d’Hoffmann de J.Offenbach (Antonia şi Giulietta) – în Franţa, Austria, şi Germania.
2006: Turneu cu operele mozartiene Le Nozze di Figaro (Contessa Almaviva si Cherubino) şi Don Giovanni (Donna Elvira) – în Germania, Franţa şi Austria.
2007: Turneu cu opera La Boheme de G.Puccini (Musetta) – în Spania.
2007: Turneu cu opera Norma de V.Bellini (Adalgisa) – în Germania şi Austria.
2011: Turneu cu opera Faust de Ch.Gounod (Margueritte) – în Germania şi Austria.

CONCERTE

Cristina Radu a susţinut recitaluri în SUA (Centrul cultural român din New York), Bulgaria (Filarmonica din Sofia) Ukraina (Universitatea din Cernăuți) precum şi în săli importante de concert din România (Ateneul Român şi Sala Radio din Bucureşti, Filarmonicile din Târgu Mureş şi Bacău, Biserica Neagră din Braşov etc.).
În decursul timpului colaborează cu dirijorii Christian Badea, Tiberiu Soare, Paul Staicu, Silvio Wyller, Alexandre Myrat, Vlad Conta, Traian Ichim, violonceliştii Alexandru Moroşanu, Laura Buruiană, organiştii Steffen Schlandt, Hans Eckard Schlandt, Georges Athanasiades, Marcel Costea, Paul Cristian, Christine Chiriac, pianiştii Alexandru Petrovici, Tatiana Moroşanu, Luminiţa Berariu, Andreiana Roşca, Eugen Dumitrescu, Corina Răducanu şi Remus Manoleanu, harpista Carolina Caia. De asemenea susţine concerte alături de „Camerata Valahica”, cvartetul „Brassovia”, cvartetul “Gaudeamus” şi Ansamblul cameral „Remember Enescu.”
Explorarea universului muzical contemporan este de asemenea una din preocupările sale constante. Semnează prime audiții ale unor lucrări de muzică contemporană românească aparţinând compozitorilor Diamandi Gheciu, Ana Giurgiu-Bondue, Cătălin Crețu și Adina Sibianu; şi include adesea in repertoriile sale de concert lucrări ale compozitorilor George Enescu, Mihail Jora, Tiberiu Brediceanu, Felicia Donceanu, Doru Popovici, Ana Szilagy.

ÎNREGISTRĂRI

2005 – CD Muzică Romanească Contemporană, alături de Orchestra Philarmonia, dir.N.Iliescu, Bucureşti.
2002 – Înregistrări pentru Radiodifuziune alături de pianistul Alexandru Petrovici, Bucureşti.
2011 – Înregistrări realizate alături de organistul Steffen Schlandt şi trompetistul Hegyi Gábor (Germania) pentru un CD comemorativ al orgii Bisericii Negre din Braşov.

EMISIUNI RADIO şi TV

Participări în cadrul emisiunilor „Viva la musica” şi „Seara de Operă” (TVR Cultural) şi în emisiuni ale posturilor de televiziune locală TVS şi RTT din Braşov, în interviuri şi spectacole difuzate.

REPERTORIU

ROLURI DE OPERĂ

Donna Elvira |Don Giovanni|Mozart
Contessa |Le Nozze Di Figaro|Mozart
Fiordiligi |Cosi Fan Tutte|Mozart
Violeta Valéry |La Traviata|Verdi
Mimi, Musetta |La Bohème|Puccini
Suor Angelica |Suor Angelica|Puccini
Nedda |I Pagliacci|Leoncavallo
Margareta |Faust|Gounod
Micaela |Carmen|Bizet
Leila |Les Pecheurs Des Perles|Bizet
Antonia, Giulietta |Les contes d’Hoffmann| Offenbach

ORATORIU

Vivaldi | Gloria
Pergolesi | Stabat Mater
Bach | Kantate BWV 61, 80, 140
Mozart | Requiem | Coronation Mass | Exsultate, Jubilate
Faure | Requiem
Debussy | L’Enfant prodigue

LIED

Berlioz | Les Nuits D’ete
Wagner | Wesendonck Lieder
Debussy | Cinq Melodies de P.Bourget
Ravel | Cinq Chansons Populaires Grecques
De Falla | Siete Canciones populares Españolas
Enescu | Sept Chansons de Cl.Marot
Donceanu | Interfenenţe lirice

Miniaturi vocale din repertoriul francez (Faure, Debussy, Duparc, Delibes, Ravel, Poulenc, Bizet, Massenet, Chausson, J.Kosma), repertoriul german (Schubert, Schumann, Brahms, Wagner, Mahler, Wolf, R.Strauss), repertoriul rus (Rachmaninov, Ceaicovski, Glinka, Mussorgski), repertoriul spaniol (Obradors, De Falla, Turina), repertoriu românesc (Enescu, Jora, Gheciu, Brediceanu, Perlea, Popovici, Bretan, Donceanu, Basacopol, Voiculescu).

EXTRASE DE PRESĂ

„Cristina Radu pare a fi o Donna Elvira ideală. Calităţile sale vocale o ajută din plin, iar inteligenţa o îndrumă spre versatilitate în orice partitură pe care o interpretează. Succesul său ca soprană dramatică mozartiană nu face decât să confirme un început strălucitor de carieră.”
(Valentina Sandu-Dediu, Tineri în profil, Romania literară, nr.25/25 iunie – 1 iulie 2003, Bucureşti)

„Soprana Cristina Radu ne-a convins că poate interpreta cu inteligenţă, atentă cunoaştere şi înţelegere stilistică atât opusuri clasice sau romantice, cât şi lucrări moderne, glasul său frumos, condus cu expresivitate şi siguranţă, aducând un plus de frumuseţe.”
(Anca Florea, Concursul Paul Constantinescu şi ansamblul Profil, Curentul, 8.04.2003, Bucureşti)

„În rolul Leila, tânăra soprana Cristina Radu s-a aflat la cea mai buna prestaţie a sa de până acum, demonstrând că se preocupă continuu de îmbunătăţirea condiţiei tehnice, suport indispensabil punerii în valoare, afirmării depline a calităţilor vocale: timbru plăcut, cu înveliş preţios, cu eclat pe întreg ambitusul.”
(Costin Popa, Desenând cu braţele, Melos, martie 2005, Bucureşti)


„Pentru vocea sopranei Cristina Radu a sosit timpul unor zboruri mai ample. Apreciata solistă a Operei din Braşov are, ca prestanţă şi naturaleţe a cântului, disponibilitatea de a se confrunta cu importante roluri mozartiene, Fiordiligi, Donna Elvira spre care îşi îndreaptă atenţia. Înconjurată de afecţiunea publicului, ascensiunea carierei sale îşi relevă valenţele spre un succes neîndoielnic pentru care, cu voinţă şi inteligenţă, se indreaptă.” (Grigore Constantinescu, Adevărul, 2 iulie 2005, Bucureşti)


„Dar dincolo de eroinele Clorinda („Cenuşăreasa”) şi Norina („Don Pasquale”) ceva magic s-a petrecut, ambele fiind interpretate de Cristina Radu. Când în viitorul apropiat va fi disputată de La Scala, Met şi Covent Garden, noi din Malvern vom putea spune: noi am văzut-o şi auzit-o primii.” (”But it is over the characters of Clorinda in Cenerentola and Norina in Pasquale that the magician’s wand has passed, for both are played by Cristina Radu. When, in the near future, La Radu is being fought over by La Scala, the Met and Covent Garden, we happy few in Malvern will be able to say: Ah, but we saw and heard her first.”)
(Henry Ford, La Radu - we saw her first, Herefordshire 2 June 2004, Anglia)
Web: http://archive.thisisherefordshire.co.uk/2004/5/27/18489.html


„Bine realizat a fost rolul Donnei Elvira, cea iubită şi apoi abandonată de Don Giovanni, interpretată de Cristina Radu. A dat caracterului un minunat profil însoţit de o voce clară.” („Gut besetz war die Rolle der Donna Elvira, die Don Giovanni liebt und von ihm aufs Ubelste getauscht wird mit Cristina Radu. Sie gab der Figur ein wurdevolles Profil und eine klare Stimme.”)
(Gabriele Müller, Leonberger Kreiszeitung, 13.05.2006, Germania)


„După această mică bijuterie bartokiana, pe scenă a intrat soprana Cristina Radu, acompaniată alternativ de pianiştii Corina Raducanu şi Eugen Dumitrescu în interpretarea a „Sept Chansons de Clement Marot” op.15 (şapte lieduri pe versuri de Clement Marot) scrise de George Enescu. Încântătoare au fost căldura vocii şi nobleţea atitudinii scenice a Cristinei Radu, care împrumută din tradiţia marilor soprane ale vechii generaţii. Solistă a Operei din Braşov, doamna Radu a abordat aceste 7 lieduri cu intimitatea adecvată genului şi textului. Fineţea portamentelor şi vibrato-ul folosit cu atenţie, dar fără artificialitate, au adăugat un plus conţinutului emoţional al acestor lieduri. Cu dicţia sa excelentă, doamna Radu a permis cunoscătorilor de limba franceză să cunoască frumuseţea textului, iar pentru cunoscătorii de alte limbi străine, zambetele cântăreţei au reuşit să aducă lumină în povestea depănată de către „les chansons”. De apreciat a fost şi capacitatea Cristinei Radu de a sugera forţa fără a forţa nimic. Prin inteligenţa cu care a utilizat atacurile, vibrato-ul şi nuanţele, dumneaei a transmis energia muzicii mult mai eficient decât dacă ar fi făcut exces de aceste procedee, o capcană pe care, din păcate, destule cântăreţe nu reuşesc să o evite.”
(Oliviu Constantinescu, Euphonia, Filarmonica din Piteşti, nr.1, Anul I, septembrie 2010)
Web: http://www.bitpress.ro/articole/cultura/5438/cronica-muzicala.-raluca-voicu-arnautoiu-pe-scena-filarmonicii-pitesti.html

„Foarte apreciată a fost interpretarea rolului Margaretei de către Cristina Radu. A întruchipat cu măiestrie şi o emoţie deosebită fata nevinovată îndrăgostită, înşelată apoi, gradând până la disperare şi nebunie. A impresionat de asemenea frumoasa ei voce de soprană, în interpretarea diferenţiată a ariei Margaretei la vârtelniţă, în coloraturile realizate cu multă lejeritate în Scena bijuteriilor şi de asemenea în încântătoarele duete de dragoste cu Faust. În scena finală, s-a prezentat cu voce amplă, ca o mare cântăreaţă de operă, demonstrând că ar putea aborda de asemenea Verdi sau Puccini. În concluzie, o seară de operă reuşită, captivantă, răsplătită la final cu multe aplauze.” („Sehr erfreulich war auf die Vorstellung von Cristina Radu als Margarete. Äußerst agil und emotional spielte sie das unschuldig liebende Mädchen und die Betrogene bis hin zu Verzweiflung und Wahnsinn. Dabei gefiel auch ihre schöne Sopranstimme sehr gut, so zum Beispiel in ihrer differenzierten Interpretation der Arie am Spinnrad, den mit Leichtigkeit ausgeführten Koloraturen in der Juwelen-Szene und auch den bezauberenden Liebesduetten mit Faust. In der Schlussszene schließlich präsentierte sie sich mit kraftvoller Stimme nochmals als große Opernsängerin, die auch Verdi oder Puccini singen könnte. Alles in allem also ein gelungener, packender Opernabend, für den es zum Schluss viel Beifall gab.”)
(Pirmasens, Packende Oper mit schönen Stimmen. Gounods „Faust” in gekürzter Fassung glänzt besonders durch die Gesangsleistung, 29.03.2011, Germania)

„Bravo Cristina Radu, o Micaela cu sunet liric şi limpede”
(„Bravo Cristina Radu, Micaela dai toni lirici e puliti”)
(Greca Piras, L'Unione Sarda, Caligari, Decembrie 2011, Italia)


„Cristina Radu, în rolul Violettei (debut), a demonstrat încă o dată, un talent ieşit din comun şi o inteligenţă muzicală de excepţie. A intrat în rolul dificil al Violettei, cu o asemenea intensitate, încât am uitat complet că ea era de fapt Cristina Radu, şi nu Violetta. Trăirea ei a impresionat publicul până la lacrimi. De altfel, a fost răsplătită cu ovaţii, lumea aplaudând în picioare. Odată cu acest rol, avem din nou o confirmare despre faptul că nu poţi fi un mare interpret, dacă nu eşti şi un mare muzician, adică un om cu orizont, cu o deosebită cultură şi imaginaţie.”
(Liliana Iacobescu, Actualitatea muzicală, mai 2012, Bucureşti)


„Cristina Radu a debutat strălucit ca Violetta Valéry. Prezenţa scenică elegantă şi jocul remarcabil au fost completate cu o minuţioasă grijă a detaliului în portretizarea Violettei - de la rafinata curtezană din primul act, spre îndrăgostita curajoasă şi loială din actul doi, în cele din urmă abandonată bolii şi dezolării, ce-şi găseşte însă în final mântuirea. Nu este prima dată când Cristina Radu se confuntă cu mari scene tragice, reuşind să convingă prin cânt şi joc scenic – ca Margareta din Faust (Gounod), în urmă cu un an jumate, a realizat o performanţă electrizantă în scena confruntării finale a judecăţii şi salvării sufletului. Pe plan vocal, soprana s-a preocupat pentru justeţea sonoră de la primul la ultimul sunet, cu multă energie, manevrând o tehnică impresionantă” („Cristina Radu gab ein glanzvolles Debüt als Violetta Valéry. Ihre elegante Bühnenpräsenz und die bemerkenswerte schauspielerische Begabung wurden ergänzt von einer bis ins Detail durchdachten Evolution der Figur Violettas – von der Edelkurtisane im ersten Akt zur treuen Verliebten im zweiten und schließlich zur verlassenen, von Krankheit und Trostlosigkeit gequälten „Traviata“ (deutsch „die vom Wege Abgekommene“), die um Erlösung bittet und ihr Ende doch umgeben von ihren Liebsten findet. Cristina Radu zeigt sich nicht zum ersten Mal als große Sängerin und Schauspielerin tragischer Szenen – auch als Margarethe in Gounods „Faust“ gelang ihr vor eineinhalb Jahren eine elektrisierende Darbietung der zwischen „gerichtet“ und „gerettet“ kämpfenden Seele. Stimmlich war der Auftritt der Sopranistin wie immer von der ersten bis zur letzten Note wohlüberlegt und gefeilt, voller Energie und mit beeindruckendem technischem können. Sie verspricht, eine repräsentative Violetta Valéry zu werden – und arbeitet gewiss verstärkt auch im Sinne einheitlicher Stimmregister.”(Christine Chiriac, Ein Event an der Kronstädter Oper. Cristina Radu gab in „La Traviata“ souveränes Debüt, ADZ/ Allgemeine Deutsche Zeigtung, Kultur, 27 April 2012, România)
Web: http://www.adz.ro/kultur/artikel-kultur/artikel/ein-event-an-der-kronstaedter-oper/


„Relativ recent, cel mai important program de muzică franceză ne-a fost oferit la Filarmonica bucureşteană, de dirijorul Christian Badea, anume un concert dedicat în întregime momentelor mari care au marcat evoluţia unei importante părţi a muzicii europene, pe o perioadă de aproape două sute de ani, începând cu mijlocul de secol XIX, de la Berlioz şi până la Olivier Messiaen, marea personalitate a muzicii europene din a doua jumătate a secolului trecut. Muzică puţin frecventată la noi, ciclul de cântece pentru soprană şi orchestră Nopţi de vară şi, respectiv, Ofrande uitate, au alternat cu creaţii bine vehiculate în spaţiul nostru de concert, cum sunt celebrele pagini datorate lui Maurice Ravel, anume Suita a 2-a de balet Daphnis şi Chloe şi popularul Bolero. (...) În spaţiul muzicii franceze, pe parcursul evoluţiei culturii vocale, de la Lully la Debussy, rafinamentul intonaţiilor limbii întâlneşte în mod firesc rafinamentul sonorităţilor muzicii; este un dat pe direcţia căruia s-au orientat strădaniile sopranei Cristina Radu, o voce expresiv condusă care apare pentru prima oară alături de orchestra Filarmonicii bucureştene.” (Dumitru Avakian, Muzica franceză în actualitatea vieţii noastre de concert, Romania Literară, anul XLIV, nr.20, 18/05/2012-24/05/2012, Bucureşti)

Galerie de fotografii

Calendar spectacole şi evenimente

loading calendar

Anunţuri

Corul Operei Brașov, invitat la Festivalul de Operă de la Sibiu miercuri, septembrie 20 2017

Anunț concurs manager Opera Brașov luni, septembrie 11 2017

Anunț concursuri - 4 septembrie 2017 luni, septembrie 4 2017

Anunțuri concursuri artiști luni, septembrie 4 2017

Anunț marţi, iunie 6 2017

Vezi toate anunţurile

Opera Brasov Opera Brasov Opera Brasov Opera Brasov